SME Corp bantu usahawan muda



Kesusahan hidup bukan penghalang buat Muhammad Faizu Enet Ghani yang tekad menceburi bidang keusahawanan apabila mengusahakan perniagaan ketupat palas hasil bantuan SME Corp.

Beliau sebelum ini bergelut untuk menyara keluarga selepas terlibat dalam kemalangan di tempat kerja pada tahun 2012 lalu bangkit membangunkan empayar perniagaan sendiri dalam usia yang muda.

Memulakan perniagaan bukanlah kerja mudah namun dengan usaha berterusan telah membuktikan tiada yang mustahil dengan syarat perlu berusaha dam bekerja dengan bersungguh-sungguh.

Pada tahun 2015 beliau menerima bimbingan dan galakan cara berniaga dan memasarkan produk oleh SME Corp melalui program program Tunas Usahawan Belia Bumiputera (TUBE) 2.0, Faizu menerima geran perniagaan sebanyak RM15,000 sebagai permulaan.

Usaha yang dilakukan oleh beliau membuahkan hasil sehinggakan menerima tempahan ketupat palas dari dalam dan luar Terengganu.

Setelah dua tahun berkecimpung dalam bidang perniagaan, beliau banyak belajar tentang liku-liku perniagaan terutama dari segi penjagaan kualiti perkhidmatan yang ditawarkan dan memastikan pelanggan sentiasa puas hati dengan hasil syarikat beliau. Perniagaan beliau kebanyakkan dipasarkan secara atas talian dan banyak menerima tempahan daripada dalam dan luar Terengganu.

Menerusi bimbingan yang disediakan di bawah program itu produktiviti ketupat palas yang diusahakan di bawah Syarikat Hulwah Frozen Food meningkat antara 800 hingga 1,000 biji dalam tempoh sehari.

Selain itu, usahawan muda ini juga kini mampu berpuas hati dengan pulangan jualan bagi tempoh setahun yang diterima sebanyak RM30,000 hingga RM40,000.

SME Corp. juga membantu mengembangkan lagi perniagaan milik Faizu bukan sahaja di pasaran Terengganu sahaja tetapi di pasaran luar negara iaitu di Perth Australia dan Arab Saudi.

Walaupun baru setahun beroperasi, syarikat Hulwah Frozen Food sudah mampu mengeluarkan empat produk sejuk beku dan siap masak seperti ketupat palas manis.

Menerusi bimbingan yang disediakan di bawah program itu produktiviti ketupat palas yang diusahakan di bawah Syarikat Hulwah Frozen Food meningkat antara 800 hingga 1,000 biji dalam tempoh sehari.

Selain itu, usahawan muda ini juga kini mampu berpuas hati dengan pulangan jualan bagi tempoh setahun yang diterima sebanyak RM30,000 hingga RM40,000.

Sementara itu bagi Pengarah SME Corp. Terengganu Muhammad Ibrahim berkata syarikat milik Faizu ini mempunyai pakej untuk berkembang maju.

‘SME Corp. Terengganu melihat potensi syarikat ini untuk terus berkembang dan telah membantu syarikat dalam proses membuka kilang memproses ketupat palas di Kompleks Usahawan Terengganu (KUT), Kubang Jela menerusi bantuan Geran Peningkatan Perindustrian Kecil dan Sederhana Bumiputera (BEEP) oleh SME Corp Malaysia dengan geran padanan sebanyak RM 58,975.00’.

‘Saya percaya dengan adanya kilang memproses ketupat itu, jumlah kapasiti pengeluaran produk dijangka akan lebih meningkat dua kali ganda dan produktiviti syarikat dapat ditingkatkan dengan tambahan kemudahan asas yang disediakan di kilang itu dan juga memerlukan tenaga pertambahan kerja’.

‘SME Corp Malaysia akan sentiasa melaksanakan program yang bersesuaian dengan jenis perniagaan yang dijalankan dan sentiasa memantau perkembangan PKS dari semasa ke semasa. Sebagai contoh penggunaan penarafan SCORE, SME Corp bersama rakan strategik akan dapat melihat syarikat kini semakin meningkat daripada penarafan satu bintang menerusi Penarafan Daya Saing PKS bagi Penambahbaikkan (SCORE) kepada penarafan dua dan tiga bintang dengan menggunapakai dana yang disediakan oleh SME Corp. dan Agensi lain’ katanya.

1 comment:

Powered by Blogger.