Kenali FC Pemanis


/




Awal bulan ini (April), pihak kami berkesempatan bertemu dengan wakil pasukan FC Pemanis pada hari perlawanan terakhir buat Shah Alam Antlers (SAAFC) dalam saingan Klang Valley League - Shah Alam (KVL) yang menyaksikan SAAFC muncul juara buat pertama kali liga bagi KVL Shah Alam 2017.

Dikesempatan itu pihak kami mengambil peluang untuk mengenali dengan lebih lanjut pasukan dari Pantai Timur ini atau lebih tepat lagi dari Negeri Terengganu.

Kenali FC Pemanis.


Pasukan Bola Sepak Belia Pemanis (FC Pemanis) diwujudkan secara tidak rasmi pada tahun 1958

Namun bermula tahun 2015 pasukan ini mula bergiat aktif dan melakukan pembaharuan secara berperingkat terhadap pasukan disamping mula menyertai liga-liga dan kejohanan yang dianjurkan disekitar kawasan mereka.

Bermula dengan menyertai kejohanan kecil, FC Pemanis mengorak langkah dengan mula menyertai kejohanan seperti Liga Dun,Kejohanan Milo dan Liga Daerah.


Majlis memperkenal FC Pemanis.


Profil Pasukan FC Pemanis 2017
Pengurus : Rafi
Ketua Jurulatih : Buyuk
Penolong Jurulatih : Joe Mang Wey

Senarai Pemain 

1.            Kecek TNB (c)   2.  Akeng                 3.  Aizat UMT               4. Along Ws

5.            Ang                    6. Azreen JNG        7.   Azwan Deka JNG   8. Firdaus JNG

9.            Idham UMT      10. Joe Mang Wey   11. Lufang WS             12. Lukmang Yopor

13.    Mamat Kori         14. Mat Jak              15.Mat Kutak               16. Mirul IPD

17.     Sudin Cik Doh    18.Syafiq OM          19.Yang Padang          20.YO TNB

21.         Zul JNG








 

Info Jurulatih.
Nama : Mohd Fairus Alias
Posisi : Ketua Jurulatih / Tengah
     
Beliau pernah menyertai barisan kejurulatihan Simedarby Plantation Football Club selama seminggu untuk kejohanan berprestij Sime Darby yang berpusat di Sime Darby Plantation Academy, Carey Island.

Disamping itu juga, Coach Buyuk juga berkhidmat dalam kejurulatihan bolasepak serta futsal di UMT - Universiti Malaysia Terengganu serta Young Titans Football Academy


Penaja.
Walapun cuma sebuah kelab yang berasaskan komuniti, namun percaya atau tidak kelab ini telah mendapat tajaan daripada 11 penaja yang sudi menaja pasukan ini.

Bukan calang-calang penaja yang sudi menaja pasukan ini, lihat senarai penaja mereka:

























Liga Malaysia.
Merasakan masih banyak yang perlu dipelajari, FC Pemanis belum menetapkan sasaran untuk pasukan ini menyertai Liga Malaysia dalam masa terdekat dan hanya fokus kepada kejohanan yang disertai sekarang - Liga Daerah disamping membentuk pasukan yang mantap dari segi kewangan dan pembentukan pemain serta kumpulan penyokong mereka sendiri.

Namun begitu, FC Pemanis tidak menolak jika satu hari nanti mereka akan menyertai Liga Malaysia.

"Masih banyak yang perlu kami pelajari sebelum kami sedia menyertai Liga Malaysia. Faktor kewangan, sumber kewangan, pengurusan pasukan, cara betul menguruskan sebuah pasukan, itulah yang kami sedang pelajari sekarang disamping cara-cara untuk memasarkan jenama kami (marketing)"





Buat masa sekarang, FC Pemanis dalam usaha mengembangkan pengaruh mereka di Kuala Terengganu khususnya (penyokong) dan mula memasarkan jenama pasukan ini dalam usaha mereka untuk membentuk sebuah pasukan bola sepak komuniti yang mantapkan dari segi kewangan,pembangunan dan pengurusan serta pemasaran pasukan.

#SatuDenyutNadi




Sumber :https://mykakibola.blogspot.my/2017/04/kenali-pemanis-fc.html?m=1









No comments:

Powered by Blogger.