Syafiq juara Pidato Negaraku 2017 Terengganu



Guru Sekolah Kebangsaan Pulau Aur, Mersing, Johor, Mohd Syafiq A.Ghani,26, menjuarai Pidato Negaraku 2017 peringkat Negeri Terengganu yang diadakan di sini hari ini.

 Dengan tajuk pidato Negaraku, Di Sinilah Segalanya, beliau menewaskan enam peserta lain, dan membawa pulang hadiah wang tunai RM1,500, plak dan sijil.

 Beliau yang berasal dari Kampung Kijing dekat sini akan mewakili negeri ke peringkat kebangsaan yang akan diadakan di Negeri Sembilan pada Ogos depan.

Tempat kedua dimenangi oleh seorang guru dari Besut, Nurul Fatin Aqilah Rahim, 20,  dan beliau menerima hadiah wang tunai RM1,000

 Penuntut Kolej Ranaco, Kemaman, Afif Jazimin Amran, 18, pula berada di tempat ketiga dengan membawa pulang hadiah wang tunai RM500.

 Penolong Pengarah Jabatan Penerangan Negeri Samsudin Daud, berkata, pertandingan tradisi tahunan yang bermula sejak 2011 itu kali ini bertemakan Negaraku Sehati Sejiwa.


"Program bertujuan meningkatkan kesedaran dan kefahaman  mengenai isu semasa menyentuh dasar kerajaan khususnya Gagasan 1Malaysia selain  memupuk, menyubur dan mengukuhkan perpaduan di kalangan masyarakat," ujarnya.

 Hadiah disampaikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Sains, Teknologi dan Transformasi negeri, A.Latiff  Awang.

No comments:

Powered by Blogger.